Εκατόν πενήντα τμήματα από πανεπιστήμια και ΤΕΙ σε διάστημα δύο περίπου χρόνων θα σβηστούν από τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, ως αποτέλεσμα καταργήσεων ή και συγχωνεύσεων που έχει θέσει ως προτεραιότητα το υπουργείο Παιδείας.
Έτσι, από τα 485 τμήματα που λειτουργούν σήμερα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ -24 ΑΕΙ με τμήματα σε 36 πόλεις και 16 ΤΕΙ με τμήματα σε 40 πόλεις-, θα απομείνουν με την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών 330 περίπου τμήματα.
Τα περισσότερα «θύματα» του σχεδίου «Αθηνά» που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, δίχως να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, θα προέλθουν κατά κύριο λόγο από περιφερειακά πανεπιστήμια και ΤΕΙ τα οποία αναπτύχθηκαν κατά κύριο λόγο τη δεκαετία του 2000 με κοινοτική χρηματοδότηση αλλά δεν κατάφεραν να βρουν τον απαραίτητο βηματισμό τους, να εξασφαλίσουν μια θέση στις προτιμήσεις των υποψήφιων φοιτητών και σπουδαστών, ούτε να καθιερωθούν με τις ακαδημαϊκές επιδόσεις τους στην κοινή συνείδηση. Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφερθεί ένα και μόνο στοιχείο: τη χρονική περίοδο 2000-2009 ιδρύθηκαν -πολλές φορές με συνοπτικές διαδικασίες και κυρίως με μη ακαδημαϊκά κριτήρια, τοπικές και μικροκομματικές σκοπιμότητες- 100 νέα τμήματα, πολλά από τα οποία αποτελούν υποψήφια «θύματα» στον βωμό του εξορθολογισμού των πραγμάτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Πάντως, το κλειδί για την αποκρυπτογράφηση της τελικής σύνθεσης του νέου ακαδημαϊκού χάρτη είναι η μαγική λέξη «επικαλύψεις» γνωστικών αντικειμένων, κάτι που αφορά ιδιαίτερα τα ΤΕΙ της Περιφέρειας, αλλά δίχως άλλο και τα πανεπιστήμια. Πανεπιστημιακοί που είναι σε θέση να γνωρίζουν τα δεδομένα αλλά και τα κριτήρια που θέτει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιμένουν ότι τα τμήματα -σε ΑΕΙ και ΤΕΙ- που παρουσιάζουν τον μεγαλύτερο βαθμό επισφάλειας είναι τα εξής: ∆ιοίκησης Επιχειρήσεων, Πληροφορικής, Τουριστικών Επιχειρήσεων, Ιχθυοκαλλιεργειών, Θεολογίας, Υδατοκαλλιεργειών, Διοίκησης Συνεταιριστικών Οργανώσεων, Γεωτεχνολογίας, Ανθοκοµίας, Συστηµάτων Εφοδιασµού, Βιολογικών Καλλιεργειών, αλλά και τα Παιδαγωγικά Τμήματα (προσχολικής, δημοτικής κ.λπ.), τα Τμήματα Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών, όπως και τα κατά τόπους Τμήματα Φιλολογίας.
Οι ίδιοι πανεπιστημιακοί επισημαίνουν ότι με δεδομένους τους πόρους από τον κρατικό προϋπολογισμό, το ελληνικό φαινόμενο του πανεπιστημιακού υπερπληθωρισμού και της διασποράς πρέπει να αντιμετωπιστεί με ριζικό τρόπο και αποφασιστικά μέτρα. Οπως λένε, δεν μπορεί το κράτος του Ισραήλ με παραπλήσιο πληθυσμό να διαθέτει λιγότερα από 10 ΑΕΙ και η Ελλάδα να μετρά τέσσερις φορές περισσότερα πανεπιστήμια.
Σχολές που απειλούνται με λουκέτο
ΑΕΙ
|
ΤΕΙ
|
Στα χέρια του Κουφουδάκη το «κούρεμα»
Στο μικροσκόπιο τμήματα χωρίς αποφοίτους και όμοια εκπαιδευτικά αντικείμενα
Της Ισμήνης
Τον νέο χάρτη της εκπαίδευσης με το «κούρεμα» 150 σχολών καλείται να σχεδιάσει ο πανεπιστημιακός καθηγητής κ. Βαγγέλης Κουφουδάκης, ο οποίος είναι ο νέος πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) για την αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης, με βάση τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Ο νέος «στρατηγός», ο οποίος έχει την αποδοχή της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και η πρόταση διορισμού του έγινε από τον υπουργό Παιδείας κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, θα αναλάβει το σχέδιο «Αθηνά», δηλαδή θα περικόψει δραστικά το πλήθος των ΑΕΙ και των ΤΕΙ. Ηδη πανεπιστημιακοί ερευνητές και καθηγητές των ΤΕΙ ζήτησαν από τον κ. Αρβανιτόπουλο να μετάσχουν στην επιτροπή για να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με το σχέδιο «Αθηνά».
«Κάθε Περιφέρεια να αποκτήσει το δικό της ισχυρό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ιδρυμα, που μπορεί να συμβάλει όχι μόνο στην ανάπτυξη της Περιφέρειας αλλά και της χώρας», πρότεινε ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά κ. Λάζαρος Βρυζίδης στη σύνοδο των προέδρων των ΤΕΙ, που πραγματοποιήθηκε στο Μεσολόγγι. Ο κ. Βρυζίδης εισηγείται να δοθεί μια μεταβατική περίοδος δύο ετών για την ήπια προσαρμογή και ενοποίηση όλων των συναφών γνωστικών αντικειμένων σε νέα ιδρύματα. Το σχέδιο «Αθηνά», όπως ονομάστηκε από το υπουργείο Παιδείας, θα πρέπει να εφαρμοστεί ενιαία χωρίς διαχωρισμούς και ξεχωριστή εφαρμογή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Την καταγραφή των αναγκών της Περιφέρειας και της χώρας, κάτι που πιθανόν θα οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι το Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ιδρυμα κάθε Περιφέρειας θα πρέπει να υπηρετεί, απαραίτητα, έναν ελάχιστο αριθμό γνωστικών αντικειμένων.
Τη μείωση της εσωτερικής μετανάστευσης των φοιτητών από Περιφέρεια σε Περιφέρεια με τη λειτουργία προγραμμάτων διετούς φοίτησης, οι απόφοιτοι των οποίων θα έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους για την απόκτηση τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου.
Πηγή: protothema.gr